Az utóbbi időben úgy alakultak a dolgok, hogy kipróbáltam néhány főzőeszközt, ami természetjárás, utazás közben jól jöhet. Ebben a cikkben egy olyan túrafőzőt mutatok be, ami azt gondolom, kompromisszumok nélkül használható a világ bármely szegletében.Legutóbb a Tomshoo, kis titánból készül denaturáltszeszes főzőjét mutattam be, előtte pedig egy fával működő Tomshoo titán hobókályhát. Most pedig egy titánból (is) készült vegyes üzemű kempingfőzőt szeretnék bemutatni. Ne véletlen, hogy titánból készült eszközöket mutathatok meg sorra, hiszen Matyi barátom adta kölcsön őket, vagy hozta el a túrára. Ő pedig titán felszerelésekből elég jól áll. A felszerelései között elég nagy mennyiségben fordul elő ilyen anyagból készült kanál, grillrács, főzőeszközök, kulacs és még sok egyéb felszerelési tárgy.
Egy gyönyörű őszi napot választottunk, amikor kipihenve a hét fáradalmait, kimentünk az erdő sűrűjébe, és beizzítottuk a Primus Omnifuel család, OmniLite Ti főzőjét. A főző olyan anyagokkal üzemel, ami lehetővé teszi, hogy az egész világon működésbe hozható legyen. Legyen az gáz, benzin, nafta, petróleum vagy repülőgép-üzemanyag, garantáltan hibátlanul fog üzemelni a szerkezet. Az eszköz nevében a Ti a titán alkatrészeket jelöli. Egy jó része a készüléknek ebből a könnyű, erős anyagból készült, ezzel is csökkentve a főző súlyát, hiszen most nem egy szuper könnyű eszközről beszélünk. A komplett csomag súlya, amit most bemutatok, kereken 1kg (250ml benzinnel), tehát nem az ultralight túrázóknak szól most ez az írás. De majd a következő. 🙂
(Alapjában három féle főzőt kínál jelenleg a Primus, ami hasonló. Az Multifuel, Omnifuel, és Omnilite. Az előző két típus nagyjából egyforma, a nagy különbség abban rejlik, hogy míg az Omnifuelnek van egy szabályozó szelep a főzőfejen is, addig az Multifuel csak a palacknál szabályozható. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Multifuel inkább csak forraláshoz hasznos mivel nem szabályozható csak kis mértékben, míg az Omnifuel a finom szabályozószelepnek köszönhetően, főzésre, lassú melegítésre, vagy akár párolásra is alkalmas. És bár később, a Multifuelhez is lehet vásárolni egy csapot, hiszen a helye meg van, lényegesen olcsóbb egyből Omnifuelt venni)
Ebből a súlyból a főzőfej 240g. A külső része és a lábak titánból vannak, a belső égéstér pedig rézből, úgy, mint a kis csap is, ami rajta van. Összecsukva ilyen formán tárolható.Ilyen pedig, mikor ki vannak nyitva a lábak. Stabilan széles terpeszben várja, hogy edény kerüljön rá. Az üres palack szivattyúval együtt kb 340g. Mi a 300ml-es palackkal használtuk, de a gyártó kínálatában bőven van választék más méretből is.
A többi súly pedig a csomagolás, szélfogó és az egyéb tartozékok, meg a majdnem teli palack üzemanyaggal. A csomag, amiben a főzőeszköz tárolható, nagyon jó minőségű, vastag masszív anyagból készült. A mérete 20x20x10 cm.A gyártó professzionális gondolkodására és előrelátására utal, hogy hagyott helyet más kompatibilis eszközöknek vagy akár egy nagyobb palacknak is a csomagba, így ha kinyitjuk, akkor egy jóval nagyobb kb. 40x25x10-es hely áll rendelkezésünkre. A csomag oldalán egy kis zsebben az alábbi dolgokat rejtették el: (+ az üzemanyagtartály kupakja)Egy kis multiszerszám, amivel tisztítható, cserélhető a fúvóka, illetve javítható, cserélhető az eszköz több része.Egy kis tubus szilikonzsír, az üzemanyagpumpa kenésére.És két darab fúvóka az alternatív üzemanyagokhoz. Mi nem próbáltuk ki mindet, csak egyet használtunk.Adnak még hozzá két darab alumínium lemezt, egy nagyobbat 75×15 cm-es méretben szélfogónak hőtükörnek, és egy kisebbet, 22 cm-es kör alakút az égőfej alá, ha esetleg hóban, vagy olyan helyen kell felállítani, ahol jól jön egy egyenletes alátét, illetve a hővisszaverő tulajdonság. Ezek persze kicsire összehajtva foglalnak helyet a zsákban.Nagyon praktikus a tárolózsák belsejébe varrt „képregény” amin fel van tüntetve az összes lépés, ami szükséges a gázfőző beüzemeléséhez.És ami még meglepőbb, hogy a leállítás is kis rajzokkal van illusztrálva. Hiába na,…teljesen „hülyebiztos” a rendszer. Így fest az összeszerelt méret. Gyakorlatilag így is volt eltéve a csomagba, mert otthon Matyi feltöltötte a 300ml-es palackot a motorkerékpárjából lecsapolt benzinnel, és össze is csatolta az égőfejjel, hogy kint már csak be kelljen üzemelni a komplett eszközt.Az összecsatolás egyébként úgy néz ki, hogy egy csavaros csatlakozó van az égőfejen. Ezt lehet rátekerni a szivattyúra. Rátekerve, ez a palackkal együtt forgatható. Ez azért fontos, mert ha megfigyeljük , a pumpa műanyag részén látható egy on és egy off felirat. Működés közben on állásba kell fektetni a palackot, elzáráskor pedig off állásba, mert ilyenkor nem szív tovább üzemanyagot, hanem csak levegőt, és így kitisztítja a maradék üzemanyagot a rendszerből.Indítás előtt, kitisztította Matyi a fúvókát, az esetleges szennyeződésektől. Indításkor szükséges három-nény nyomás a pumpával, hogy legyen a palackban kezdő nyomás és már gyújthatjuk is meg a főzőt. Az elején „szép” nagy, kormos lánggal égett, de ez csak pár másodpercig volt, utána vissza lehetett venni az üzemanyag mennyiségéből a kis csappal és elkezdett üzemszerűen gyönyörű lánggal égni az eszköz.Azt nem lehet mondani hogy diszkrét hangja van, mert eléggé markáns duruzsolás közepette adja le a teljesítményt. Az viszont pozitív meglepetés volt számomra, hogy a benzinszag alig volt érezhető. Csak akkor éreztem, ha a főző fölé hajoltam, és akkor is nagyon csekély mértékben. Sokkal kevésbé zavart, mint a denaturált szesz szaga.
Matyi felrakta a szélfogót, és gyorsan főzött magának egy gyors ételt. Nem tesztelgettük a készüléket, majd csak később, mert nagyon éhes volt. Azt tapasztaltuk még, hogy gázzal valamivel csendesebben üzemel, és sokkal finomabban lehet szabályozni a lángot. Lehet kapni különböző típus specifikus adaptereket például Primus márkát, ami egyenletesebben osztja el az üzemanyagot, szebb lesz az égés, így nyilván gazdaságosabb és halkabb a működés. Az Omnidawg is gyárt még minőségi hangtompítókat a szerkezethez. De míg a Primus egy az egyben integrálható egymenettel a főzőfejbe, addig az Berniedawg csak amolyan rátehetős. Árban mindkettő hasonlóan drága. Ami még számomra pozitív dolog, hogy egy utólag vásárolható kis adapterrel, teljesen kompatibilis a Trangia készletekkel. Ebbe a kis csészébe kell átszerelni a főzőfej belsejét, és mehet is a szettbe. 🙂
Ezután kipróbáltuk hogy milyen teljesítményekre lehet számítani gáz, illetve benzin üzemmel.Fél liter vizet forraltunk fel előbb benzinnel, majd gáz tüzeléssel. Ugyanazt a fúvókát használtuk, nem cseréltük ki a gáznál másikra. A forralási idő nagyjából mind a kettő tüzelőanyaggal 5-6 perc volt, kb. ugyanakkorára nyitva a csapot a főzőfejen. Jelentős különbséget nem tapasztaltunk. Egyébként a gyári adat ennél kevesebb, talán 2,4 percet írnak egy liter vízhez…Persze lehetne még keresni a különbségeket, hogy mennyi idő alatt mennyi tüzelőanyag(gáz vagy egyéb) milyen súlyban milyen árban, milyen kalóriával, milyen külső hőmérsékleten. Lehetne keresni és mérni. De ennek az eszköznek az előnye abban rejlik, hogy a világ bármely pontján, a legnagyobb eséllyel üzemeltethető tábori főzőberendezés. Még a legnagyobb hidegekben is. És ez az, ami igazán értékessé teszi a Primus Omnifuel Omnilite-ot. Arról gondolom, szót sem kell ejteni, hogy mindez a tudás jól átgondolt, precíz, prémium kivitelezéssel és megbízhatósággal párosul. Ahogy a címben is van, minden ízében Primus.